Portada Ě Promociˇ econ˛mica, comerš i ocupaciˇ Ě Informaciˇ al consumidor
Informaciˇ al consumidor

En aquest apartat trobareu informaciˇ actualitzada referida a tot all˛ relacionat amb el comerš, concretament en el vessant informatiu adrešat al consumidor.


Descripciˇ de l'Oficina Municipal d'Atenciˇ al Consumidor

L'Oficina Municipal d'Atenciˇ al Consumidor Ús un servei municipal per ajudar els consumidors i els usuaris a defensar els seus drets per mitjÓ de la informaciˇ prŔvia, l'assessorament i la recepciˇ de reclamacions en matŔria de consum. ╔s d'atenciˇ directa i gratu´ta, a travÚs de la qual tots els ciutadans i ciutadanes poden solĚlicitar informaciˇ sobre els problemes que puguin afectar-los com a consumidors.

Tothom Ús consumidor quan adquireix bÚns i productes o utilitza serveis contractats a un professional.

A l'Oficina s'ofereix:
      • Atenciˇ personalitzada de consultes
      • AnÓlisi i tramitaciˇ de den˙ncies, queixes i reclamacions
      • Mediaciˇ entre les parts per a la resoluciˇ de determinades qŘestions
      • Campanyes d'informaciˇ orientades al consumidor (per a un p˙blic en general, escoles, institut, etc.)
      • Campanyes informatives per a comeršos i establiments
      • Documentaciˇ tŔcnica

L'Oficina Municipal d'Atenciˇ al Consumidor estÓ situada a l'OAV. Podreu tramitar la vostra consulta, queixa o reclamaciˇ a l'organisme competent.

Mensualment, la unitat m˛bil d┤informaciˇ al Consumidor de l┤└rea de Salut P˙blica i Consum de la Diputaciˇ de Barcelona es desplaša fins al municipi per fer atenciˇ sobre temes de consum. Habitualment, Ús el primer dilluns de mes. 


Espai per a consumidors/es

Qui pot adrešar-se a l'Oficina Municipal d'Atenciˇ al Consumidor?
Tothom que tingui qualsevol dubte, queixa, suggeriment o reclamaciˇ a fer en temes relacionats amb el consum (relacions entre un comerš o establiment amb un usuari).

On es pot fer?
Regidoria d'Economia i RŔgim Intern
Ajuntament d┤Arenys de Munt, Rbla. Francesc MaciÓ, 59, 2a planta
Consultes telef˛niques: 93 793 79 80
Correu electr˛nic: consum@arenysdemunt.cat
Per tramitaciˇ: concerteu cita prŔvia

Hi ha altres opcions d'atenciˇ en temes de consum?
      • Visita mensual de la Unitat M˛bil de Diputaciˇ de Barcelona
      • TelŔfon 012
      • Tramitaciˇ de la den˙ncia telemÓticament a travÚs de l'AgŔncia Catalana de Consum. Entreu aquÝ

Quins documents s'han de portar?
      • Full de reclamaciˇ o den˙ncia que us donaran a l'Oficina, per˛ que podeu trobar al web de l'AgŔncia Catalana de Consum.
      • Haureu de donar les vostres dades, les de l'establiment en qŘestiˇ i adjuntar-hi la documentaciˇ acreditativa, si escau (factures, fotografies, tiquets, etc.)

QuŔ recomanem als consumidors/es?
Consulteu les segŘents recomanacions de l'AgŔncia Catalana de Consum de la Generalitat de Catalunya.


Espai per a empreses

En quŔ consisteix?
Aquest apartat tÚ la finalitat de facilitar que els productes i els serveis que poseu a disposiciˇ dels consumidors i els usuaris incorporin la informaciˇ i assoleixin els nivells de seguretat legalment exigibles.

Quins sˇn els requisits generals que han de complir els establiments comercials?
El Codi de Consum de Catalunya estableix un nou marc normatiu aplicable a les relacions de consum en l┤Ómbit territorial de Catalunya. La disposiciˇ normativa comporta determinades novetats per als empresaris i comerciants que presten serveis o comercialitzen llurs productes en l┤Ómbit territorial catalÓ. Aquestes novetats sˇn exigibles des del 23 de juliol de 2011 per als establiments, comerciants o empresaris que prestin els seus serveis o comercialitzin els seus productes en l┤Ómbit territorial de Catalunya. En aplicaciˇ d┤aquest nou marc normatiu, les principals obligacions dels empresaris i comerciants en les relacions de consum sˇn, en sÝntesi, les segŘents:
      1. Requisits dels preus
      2. Pagament amb targeta de crŔdit o dŔbit
      3. Tiquet de caixa o factura
      4. Pagament per avanšat
      5. Ofertes i promocions
      6. Ofertes amb reducciˇ de preus
      7. Etiquetatge dels bÚns
      8. Atenciˇ a les persones consumidores
      9. Documentaciˇ adrešada a les persones consumidores
    10. Garantia dels bÚns i serveis
    11. Pressupost previ
    12. Horari comercial
    13. Fulls oficials de reclamaciˇ/den˙ncia
    14. Requisits lingŘÝstics

Quina Ús la seguretat que han d'aportar els productes?
Els productes que els consumidors adquireixen en el mercat no han de comportar riscos per a la seva salut i seguretat, sempre que en facin un ˙s adequat.
La norma bÓsica a la UE Ús la directiva de seguretat general dels productes, Directiva 2001/95/CE, de 3 de desembre de 2001, transposada a l┤Estat mitjanšant el Reial decret 1801/2003, de 26 de desembre sobre seguretat general dels productes. Aquesta norma defineix com a producte segur aquell que en condicions d┤utilitzaciˇ normals no presenti riscos o ˙nicament els riscos compatibles amb el seu ˙s del mateix i considerats admissibles.
La Llei 22/2010 de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya defineix bÚ o servei segur aquell que en condicions d┤utilitzaciˇ normal o raonablement previsibles, incloses les condicions de durada i, si escau, de posada en servei, d┤instalĚlaciˇ i de manteniment, no presenta cap risc o nomÚs riscos mÝnims compatibles amb el bÚ o servei considerats acceptables.
Per a mÚs informaciˇ, entreu aquÝ.

Quins sˇn els procediments a seguir?
      • productes insegurs
      • registre d'empreses de serveis de bronzejat artificial (altes, baixes i modificacions)
Per a mÚs informaciˇ, entreu aquÝ.

En quŔ consisteixen les campanyes d'inspecciˇ - informaciˇ?
Les campanyes d'inspecciˇ i control del mercat consisteixen en actuacions programades amb la finalitat d'assolir determinats objectius, en un perÝode de temps concret i sobre un sector, activitat, producte o servei oferts als consumidors. Amb les campanyes es pretÚn racionalitzar les tasques d'inspecciˇ, fer el seguiment de les prÓctiques del mercat i avaluar dels diversos sectors d'activitat econ˛mica valorant el grau de compliment de la normativa aplicable.
Com a conseqŘŔncia de l┤execuciˇ d'aquestes campanyes es poden obtenir diferents resultats: conŔixer l'estat d'un sector, comprovar el compliment de la normativa d'un producte o d'un servei, informar els agents comercials que intervenen en el mercat sobre l'aplicaciˇ d'una nova normativa o corregir, si escau, les conductes comercials considerades que vulnerin l'ordenament jurÝdic.
Totes les campanyes d'inspecciˇ estan basades en els segŘents eixos bÓsics d'actuaciˇ:
      • Control de les dades genŔriques de l'establiment on es realitza l'acte de consum: horari comercial, retolaciˇ general, cartells d'informaciˇ, marcat de preus, drets lingŘÝstics
      • Control de la informaciˇ i publicitat dels productes i serveis per comprovar que no sigui enganyosa
      • Control de les condicions generals de la contractaciˇ per supervisar que els contractes que signen les persones consumidores amb les empreses no continguin clÓusules abusives
      • Control de la seguretat dels productes actuacions programades de control del mercat

A Arenys de Munt s┤han realitzat campanyes informatives en els segŘents sectors:

      - taller mecÓnics
      - bars, restaurants
      - establiments de venda de pa
      - establiments de venda d'electrodomŔstics

 Recomanacions als establiments en relaciˇ amb els canvis de productes i devolucions de diners

Voleu saber si compliu requisits en temes de consum?
Test d┤autoavaluaciˇ: requisits generals dels establiments comercials en matŔria de consum. Es posa al vostre abast un programa gratu´t d┤autoavaluaciˇ per tal que pugueu comprovar si compliu amb la normativa bÓsica de Consum.
Aquesta eina en lÝnia ofereix informaciˇ sobre els aspectes de consum a millorar mitjanšant un autotest basat en preguntes amb dues respostes. Omplir-lo ocupa entre 3 i 5 minuts i una vegada finalitzat, genera un informe amb indicacions i recursos que orienten, en el seu cas, per complir amb les normes de consum.
El test Ús an˛nim, no es demana cap identificaciˇ ni hi ha cap dada que ho permeti.

Model de val per canvis i devolucions en el comerš
El Consell de les Persones Consumidores de Catalunya ha dissenyat aquest model de val per tal que pugui ser utilitzat pel comerš quan es permeten canvis i devolucions. El model, d'˙s voluntari, vol ser un ajut per als establiments comercials i per les persones consumidores atŔs que estableix les dades mÝnimes que han de constar al val per tal que no es generin conflictes de possible interpretaciˇ alhora de fer-ne ˙s.

Adhesiˇ d┤empreses a la Junta Arbitral de Consum
Les empreses tenen una necessitat de millora  per tal de poder estimular i conservar la fidelitat del client, ja que un client descontent genera una cadena de clients insatisfets, que pot comportar perjudicis en l┤activitat empresarial. Davant d'aquest fet, l┤adhesiˇ a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya dˇna una imatge de seriositat, credibilitat i professionalitat que consolida l┤actitud del client envers l'empresa adherida.
L┤adhesiˇ a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya es fa patent per mitjÓ d┤un distintiu oficial d┤adhesiˇ, que pot ser colĚlocat en un lloc destacat de l┤establiment i ser usat en la publicitat, factures i documentaciˇ de l'empresa. Aquest distintiu representa un signe de confianša i un avantatge competitiu, que posa de manifest un plus de servei i un factor de qualitat i de professionalitat.



Normativa


 
^